زمین شناسی

تراکیت سنگ ولکانیک ریز بلور است که عمدتا از فلدسپار آلکالن ویا گاهی از فلدسپات پلاژیوکلاز سدیک تشکیل شده است.کانیهای فرومنیزین معمولا به مقدار کم وجود دارند و کوارتز و نفلین ممکن است به صورت کانی فرعی در زمینه سنگ وجود داشته باشند.معادل درشت بلور آن سینیت است. فلدسپاتهای پتاسیک در این سنگ معمولا 45 تا 80 درصد و پلاژیوکلازهای سدیک 5 تا 25 درصد است.کانیهای فرومنیزین که شامل بیوتیت و گاهی آمفیبول و پیروکسن است 10 تا 30 درصد وجود دارد.

تراکیت ها شامل دو دسته هستند:

1- تراکیت های معمولی          2- تراکیت های قلیایی (سدیک)

فلدسپاتهای پتاسیم معمولا سانیدین وگاهی آنورتوز یا ارتوز سدیم دار است.بافت پرتیتی و پلاژیوکلازهای زونه در بسیاری از این سنگها دیده می شود و ماکل کارلسباد نیز گاهی در آنها ظاهر می شود. پلاژیوکلاز این سنگها معمولا الیگوکلاز است.درحالی که در نوع تراکیت های قلیایی از نوع آلبیت است.هر دو نوع این پلاژیوکلازها در حرارت زیاد تشکیل شده اند. در برخی از انواع کمیاب تراکیت ها آندزین و لابرادوریت نیز دیده شده است.بلورهای درشت سانیدین ممکن است دارای آلکوزین هایی باشد که از کانیهای فرومنیزین تشکیل شده است.این کانیها در وسط مرکز بلور تجمع می یابندیا گاهی اطراف آن قرار می گیرند.

بیوتیت که فراوان ترین کانی فرومنیزین این سنگ هاست به رنگ قهوه ای روشن در تراکیت های معمولی تا قهوه ای تیره در تراکیت های قلیایی تغییر می کند.بیوتیت تقریبا همیشه در این سنگ ها به صورت بلورهای درشت دیده می شودکه معمولا قسمتی ازآن با مانیتیت جانشین شده است.در تراکیت های معمولی،هورنبلند معمولا به صورت درشت بلورهای اولیه ظاهر می شود.در تراکیت های قلیایی آمفیبول هایی عبارت از:آرفدزونیت ، ریبکیت و بارکویکیت دیده می شود که ممکن است این آمفیبول ها در خمیره سنگ نیز موجود باشد.

پیروکسن موجود در تراکیت های معمولی دیوپسید و درتراکیت های قلیایی دیوپسید ، اژیرین و اوژیت است.الیوین در این سنگها بسیار نادر است ولی اگر وجود داشته باشد اغلب ازنوع فایالیت است. کانیهای فرعی تراکیت ها شامل مانیتیت ، ایلمنیت ، اسفن ،آپاتیت وزیرکن است.کانیهای کلریت ، کلسیت ، مانیتیت ، اپیدوت ، سریسیت ، کانیهای رسی ، و اپال از کانیهای ثانویه موجود درتراکیت ها هستند.

 ساخت و بافت

بیشتر تراکیتها دارای بافت پورفیری با خمیره تمام بلورین هستند که بلورهای درشت اولیه آن ، اکثرا فلدسپاتهای پتاسیم ، بیوتیت یا آمفیبول و به ندرت پیروکسن است.کانیهایی که خمیره سنگ را تشکیل می دهند معمولا از فلدسپاتهای پتاسیم،پلاژیوکلاز،آمفیبول وپیروکسن های قلیایی هستند.زمینه بیشتر تراکیت ها بافت جریانی است و اکثرا از بلورهای سانیدین تشکیل شده است که به اصطلاح بافت تراکیتی نامیده می شود که در آن فلدسپاتهای قلیایی موجود در زمینه سنگ در نتیجه جریان ماگمایی به صورت جهت یافته دیده می شود.

محل تشکیل

تراکیت به صورت سنگهای آتشفشانی و یا توده های فرعی کوچک در حاشیه بازالت های اقیانوسی یافت می شوند که در این حالت به تدریج به فنولیت تبدیل می شوند.همچنین درخشکی ها با توده های بازالتی الیوین دار،فنولیت ها و ریولیت ها وجود دارند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : جمعه 29 آذر 1392برچسب:, | 20:30 | نویسنده : Mostafa |

  • تب یکم
  • گارفیلد
  • فید خوان rss reader

    چاپ این صفحه